Visar inlägg med etikett recept. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett recept. Visa alla inlägg

2008-07-21

Kvällens middag

Kvällens middag

Slog ihop några olika kasslergratäng-recept jag hittade på nätet och la till min nya favoritkrydda; Chili Spicemix. Så här gjorde jag:

Chilikasslergratäng med purjo och paprika
4 portioner

Ingrediens Mängd POINTS
Kokt ris 3 dl, okokt 16 (DuoVal)
Purjolök, strimlad 1 0
Kassler, skivad 500 g 11
Paprika, strimlad, olika färger 0
Matlagningsgrädde 2,5 dl 5,5 (Milda Mat 7%)
Andra alternativ:
4 (Milda Mini 4%)
5 (Kelda Laga Lätt 5%)
10 (15%)
Chilisås 1 dl 0
Salt, peppar, chili spicemix   0
Ost, riven 80 g 4 (Västan 10%)
  SUMMA: 35-41 = 9-10/portion
  1. Lägg riset i botten på en ugnsfast form.
  2. Strö över purjolöken.
  3. Lägg på kasslerskivorna.
  4. Lägg på paprikan. Jag strimlade tre paprikor i olika färger. Hälften av det använde jag till sallad.
  5. Rör ihop chilisås, grädde och kryddor. Häll över hela formen.
  6. Strö över osten
  7. Tillaga i ugn, ca 200 grader, ca 30 min.

Det blev supergott och rätt rejäla portioner. Nästa gång delar jag nog alltihop på fem portioner och nöjer mig med 40 g ost så kommer man ner på 7 points/portion. Dessutom häller jag nog på gräddblandningen direkt efter purjolöken, så att kasslerskivorna får mer färg under tillagningen.

2007-08-22

Ändrade planer

Idag blev det kort dag i skolan, så kycklingpajen jag hade med mig fick åka tillbaka in i kylskåpet för att hänga med till skolan imorrn igen.

Så när jag kom hem vid lunchtid idag gjorde jag färsbiffar med spiskummin, koriander, vitlök, sambal oelek och salt och åt med pasta och den tomatsås jag annars hade tänkt käka kycklingfilé till imorrn... Får hitta på nåt annat spännande med mina frysta kycklingfiléer i helgen, kanske blir det Indonesisk Kyckling från VV-kokboken "Krydda din tillvaro", det är en favoriträtt som jag dock inte gör så ofta...

Färsbiffarna med fullkornspasta blir totalt 7 points/portion. (=125g färs/portion)

Pajskalet jag gjorde till kycklingpajen blev på 3p/portion och jag nöjde mig med en tsk pesto/portion så totalt blev den rätten på 8p/portion.

Ikväll är det dags för vv-besök igen och på vågen här hemma ser det bra ut. Konstigt vore annat så duktig som jag varit denna vecka.

2007-08-18

Veckans lunchmeny

Har återigen börjat få rull på matlagning och planering. VV-besöket i onsdags, det första efter två veckors uppehåll, visadet ett halvt kg plus.

På bloggen kommer jag framöver dela med mig lite grann av vad jag äter. I den utsträckning receptet är någorlunda självpåhittat kommer det också att finnas här, annars finns hänvisning till rätt receptbok.

Den här gången bjuder jag på kommande veckas lunchmeny:

Måndag
Senapskyckling
Points/portion: 7 enligt recept (inkl 3,5p ris), min version 9 (inkl 4,5p ris)
Recept: Viktväktarkokboken Fina Fågeln

Tisdag
Tonfiskpizza
Points/portion: 7 (pizzabotten 5 + tonfisk 1,5 + ost 0,5)
Recept, 2 port:
Pizzadeg 2 dl mjöl, ½ tsk salt, 1 tsk bakpulver, 25 g margarin, drygt 1 dl mjölk
Tomatsås (0 points!) 1 hackad lök, 1 pkt tomatkross (gärna ICA:s basilikasmaksatta), chilisås, tomatpuré, buljongtärning, en pressad vitlöksklyfta, oregano, salt, svartpeppar
Fördela ut knappt hälften av tomatsåsen, fördela ut en burk tonfisk i vatten, samt sex skivor strimlad skinka. Strö över riven ost. Krydda med oregano, mejram och basilika (=pizzakrydda). Baka i ugn på 225 grader i knappt tio minuter.

Resten av tomatsåsen fryser jag in för att ha till hemmakebab, dessutom sparar jag två portioner för att ha till kyckling och pasta senare i veckan.

Onsdag
Kycklingpaj med fetaost och pesto
Points/portion för fyllningen: 5,5 (kyckling 2 + fraiche 1 + fetaost 1,5 + pesto 1), pajskal tillkommer!
Recept, 4 port:
Pajdeg enligt befintligt recept, jag ska använda det som finns i VV Veckomaterial denna vecka.
Fyllning 400 g stekt tärnad kyckling, 1 burk minifraiche, 1 pkt 10% fetaost i tärningar, 8 tsk pesto
Grädda i ugn enligt pajdegsreceptet. Servera med sallad.

Tips: Om du ändå gör en rätt med tärnade kycklingbitar, stek kyckling även till denna rätt, ta undan och använd någon dag senare när du gör pajen.

Torsdag
Kycklingfilé med pasta och tomatsås
Points/portion: 5 (kyckling 2, fullkornspasta 3, tomatsås 0)
Recept: Stek en kycklingfilé, avsluta med att gnida in basilika på ena sidan. Servera med pasta och tomatsås enligt recept ovan, samt sallad.

På fredag är jag hemma, så den lunchen är inte planerad än. Kommentera gärna! :-)

2007-07-12

Kebab hemma! del 2

Kan nu berätta att det funkar utmärkt att frysa in tomatsås i en isbitsgrej för tillfällen då man bara behöver lite grann, som till kebab. 100 gram av det kebabkött man kan köpa i affär motsvarar förresten 20 kebabskivor vilket också motsvarar 6 points.

2007-04-15

Het quornfärssås

För ovanlighetens skull ägnade jag mig åt lite improvisation i köket idag - istället för att som vanligt slaviskt följa ett recept. Så för ovanlighetens bjuder jag på ett recept på denna blogg!

På grund av en del slarvande de senaste dagarna föll valet på Quorn som är ett bra alternativ till köttfärs då det är färre points.

I själva verket var det väl egentligen när jag handlade igår som improvisationen ägde rum, det här rörde jag ihop i pannan iaf (4 portioner, points/portion):

En hackad lök - 0
En tärnad paprika - 0
En påse quornfärs - 1,5
500 g passerade tomater - 0
Några klickar chilisås och tomatpuré
En halv burk (1dl) lätt crème fraiche paprika & chili - 1
salt, peppar

Till detta åt jag fullkornspasta för 3 points. Totalt alltså 5,5 points för en rejäl portion mat!

Vill du göra samma rätt med vanlig nötfärs istället är det 1 point/30 g färs. Och du behöver minst 90 g färs/portion.

2007-02-24

Dags för fest!

Sen i onsdags har jag faktiskt gjort så att jag i stor utsträckning ätit de points jag har. Så inför min MF-fest imorgon har jag tänkt göra följande tilltugg istället för att köpa hem en massa chips-påsar.

Röra 1: Färdig Hummus.

Röra 2: Mosa sönder getost med händerna i en bunke, rör ihop med en klick Kesella och lagom mycket rivet äpple (röran ska vara ganska fast, inte rinnig).

Rörorna ska jag klicka ut på bitar av det supergoda fullkornsbrödet "Osötad Kornelle" från Pågen. Till sist ska varje klick garneras med en paprikabit.

Brödskivorna delar jag i tredjedelar och med röra på räknar jag att två snittar blir 1,5 points.