Visar inlägg med etikett politik. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett politik. Visa alla inlägg

2007-10-05

Kul och fel i ett gott parti

Skrattade gott åt gårdagens premiär i fyran av nya svenska sitcomen Ett gott parti... Känns som en kul idé och att det efter detta uppstartsavsnitt bara kan bli ännu roligare...

Men med bakgrund inom politiken kan jag dock inte låta bli att störa mig på ett par grejer som stör autenticiteten i det hela. En ny partiordförande skulle i ett svenskt öppet parti aldrig "avslöjas" på en presskonferens, partier har stämmor öppna för allmänhet och media där partiordförande väljs av partimedlemmar som är utsedda av sina respektive avdelningar och distrikt att vara just stämmoombud.

Dessutom kan man i ett parti inte vara ordförande för Västeråskansliet. Visst har partier ofta lokala kanslier, men det handlar om partiets lokala personalorganisation och där är man avlönad för sitt arbete. Att vara ordförande är ett ideellt uppdrag, i vissa fall med ekonomisk ersättning, men det är knappast ett jobb på ett kansli. Så rätt beteckning hade varit Avdelningsordförande (ortsnivå) eller möjligen Kretsordförande (kommunnivå) om man har ett väl utbyggt medlemsnät.

2007-09-08

Struktur i statsapparaten

På Näring har vi jobbat med en gemensam strategisk process som vi kallat Verksamhetsplan 2010. Det är tydligen första gången som departementet har en gemensam verksamhetsplan. Ni vet en sån där med vision, mål, delmål och aktiviteter som svarar upp mot målen och lite uppföljning. Inga konstigheter. Statssekreterare och pol sakar med närinslivserfarenhet har visat sig vara nyttigt även för att förbättra den politiska tydligheten.

Elisabeth på bloggen Departementet där några av tjänstemännen på Näringsdepartementet bloggar om sin vardag.

2007-08-18

Vaddå CSN dåliga?

Ok, nu fattar jag inte alls allt tjafs om att CSN är hopplösa och att det tar evigheter innan man får sin utbetalning. Inför att jag skulle börja plugga i höst fick jag till och med rådet att jag bör söka CSN redan innan jag ens kommit in(!). Det gjorde jag dock inte, däremot per omgående efter att jag fått antagningsbeskedet. Sen skickade jag in min studieförsäkran i måndags och första utbetalningen fanns på kontot i torsdags.

Rent politiskt håller jag iofs med om att CSN borde konkurrensutsättas, men det är en annan femma.

2007-07-30

"Det är John Galt som talar"

Så har jag nu äntligen läst ut Och Världen Skälvde av Ayn Rand, en otroligt omfattande filosofisk och politisk thriller vars budskap man kan önska att många fler skulle ta till sig. Av den anledningen kan jag tycka att det är lite synd att boken omfattar drygt 1200 sidor med ganska så liten text, med vanlig typsättning hade sidantalet säkerligen sträckt sig mot det dubbla. Och det gör förstås att boken blir något otillgänglig för den stora massan, herregud, till och med jag - som är en van läsare - hade svårt att ta mig igenom den.

När jag läser en bok drivs jag mest i de partier där handlingen verkligen går framåt. Och Världen Skälvde består av otroligt mycket dialog - och monolog. Jag började med boken redan julen 2005(!), lite pinsamt jag vet... Men det som fått boken att nu ligga ett tag är just ett otroligt långt tal i kapitlet "Det är John Galt somt talar" i slutet av boken. Det finns otroligt mycket förnuft i det kapitlet men handligen rör sig inte precis framåt och därför har min lust att ta upp boken och läsa varit på paus ett bra tag. Men för nån vecka sen tog jag mig till slut igenom kapitlet och efter det tuffade handlingen på i ordentlig fart igen ändra fram till slutet.

Tidsmässigt uppfattar jag det som att boken utspelar sig i ett 50-tal, dock osäker på om diverse världskrig och annat har inträffat i bokens version av världen. Kortfattat kan man säga att boken handlar om hur de styrande i Amerika driver mentalitet och samhällets uppbyggnad i en extrem vänsterpolitisk inriktning. Något som till slut leder till att alla typer av framstående intellekt går under jorden - går i strejk. John Galt är en av dessa.

Som sagt, lite synd är det att Ayn Rand inte valde att paketera denna berättelse på ett lite mer tillgängligt sätt, samtidigt som jag själv inte skulle vilja ha en enda sida av denna bok oläst. Och trots att jag gärna skulle se att fler tog del av berättelsen är jag skeptisk till eventuella idéer om att göra film av boken. Jag tror helt enkelt det skulle bli svårt att fånga bokens djup på vita duken. Möjligen kan man tänka sig en Kill Bill-variant där berättelsen redan från början delas upp på 2-3 filmer (eller varför inte en tv-serie?).

Låt mig avsluta med ett par citat från "Det är John Galt som talar":



Om du vill veta vad ni förlorade när jag lämnade er, och när de som gick i strejk med mig övergav er värld - ställ dig då i en ödemark orörd av människor och fråga dig själv vilka överlevnadsmöjligheter du skulle ha och hur länge du skulle klara dig om du vägrade tänka, när du inte har någon i närheten som kan lära dig de rätta rörelserna, eller, om du väljer att tänka, hur mycket ditt intellekt skulle kunna upptäcka - fråga dig hur många oberoende slutsatser du har dragit i ditt liv och hur mycket av din tid du använde på att utföra handlingar du lärt av andra - fråga dig om du skulle vara i stånd att upptäcka hur man plöjer jorden och odlar sin föda, om du skulle kunna uppfinna ett hjul, en hävstång, en induktionsrulle, en generator, ett elektronrör - och avgör sedan om människor av förmåga är utsugare som lever på frukterna av ditt arbete och stjäl det välstånd du producerar, och om du vågar tro att du har makt att förslava dem. Låt kvinnorna ta en titt på en kvinna i djungeln med skrynkligt ansikte och hängbröst som sitter och mal mjöl i ett stenfat timme efter timme, århundrade efter århundrade - och låt dem fråga sig om deras 'instinkt att tillverka redskap' kommer att förse dem med kylskåp, tvättmaskiner och dammsugare och, om inte, om de verkligen vill förinta den som försåg dem med allt detta, men inte genom 'instinkt'.




Vi begärde att ni skulle låta oss vara - fria att tänka och arbeta efter eget val - fria att ta risker och bära egna förluster - fria att tjäna vår egen profit och skapa vår egen förmögenhet - fria att satsa på er rationalitet, att underkasta våra produkter er bedömning med frivillig handel som syfte, att lita till vårt arbetes objektiva värde och till ert intellekts förmåga att förstå det - fria att räkna med er intelligens och heder och att inte förhandla med annat än ert intellekt. Sådant var det pris vi begärde och som ni valde att förkasta som för högt. Ni beslöt att kalla det orättvist att vi, som har lyft upp er ur era ruckel och försett er med moderna lägenheter, med radio, film och bilar, skulle äga våra palats och yachter - ni beslöt att ni hade rätt till era löner men att vi inte hade rätt till våra vinster, att ni inte ville att vi skulle förhandla med ert intellekt utan med ert gevär.

2007-06-14

Mona Sahlins politruckvärld

I ett nyhetsinslag igår (kan typiskt nog inte hitta klippet nu) sa Mona Sahlin att hon hoppades att gårdagens partiledardebatt i Riksdagen skulle förtydliga de politiska alternativen i Sverige för väljarna. Vad är det för värld Mona lever i om hon tror att Riksdagens partiledardebatter är något som vanliga väljare tar del av...?

2007-06-07

Dagens citat

Frampå kvällen utlovas disko borta på finansdepartementet. Det blir alldeles säkert en rätt snål tillställning.


Carl Bildt på carlbildt.wordpress.com

2007-05-21

Fniss igen

Att KDU haft stämma i helgen verkar ha gått media helt förbi...

Två partier och ett ungdomsförbund hade sina årliga rikssamlingar under den gångna helgen. Miljöpartiet hade kongress i Norrköping, sverigedemokraterna riksårsmöte i Karlskrona och centerpartiets ungdomsförbund (CUF) hade stämma i Kalmar.


Så inleder Norra Skåne sin ledare idag...

2007-05-18

Nej till EMU

Med röstsiffrorna 42-41 säger CUF återigen nej till EMU.

EMU-debatten pågår nu

CUF-stämmans EMU-debatt kom igång ikväll efter att stämman beslutat sig för att flytta EMU-avsnittet från kapitlet om internationell politik till ekonomi-kapitlet. Utgången känns mycket oviss, men jag anar en viss nej-övervikt...(!)

Det blir EMU-debatt på CUF-stämman

Kan "avslöja" att kommittén som förbehandlat det avsnitt i CUF:s sakpolitiska program vid helgens stämma som tar upp EMU har strukit avsnittet som togs förra året och väntas återkomma med en text som ställer sig negativ till ett EMU-medlemskap. Kapitlet ska behandlas imorgon förmiddag men avsnittet ligger långt bak så det är osäkert exakt när EMU-debatten blir.

Noterar för övrigt med ett fniss att Expressen likställer Miljöpartiet med ett ungdomsförbund och att de missat att även KDU håller stämma denna helg. Har KDU missat att skicka ett pressmeddelande?

/Direkt från Presidiet där jag protokollerar

2007-05-01

Jobbets dag

Vaddå "1:a maj"? Nej vet du vad, idag firar jag min-möjlighet-att-förtjäna-mitt-levebröd-genom-att-jobba genom att - just det - jobba!

2007-04-25

Höjden av ironi

Vaknade intresserat till liv i morse när Gomorron Sverige rapporterade om den två dygns långa terroristövning som idag och imorgon genomförs i Stockholm.

Men när man läser att Krisberedskapsmyndighetens sambandssida för de deltagande i övningen kraschat under dagen kan man ju inte låta bli att skratta - och sucka.

Man kan ju bara tänka sig vilka belopp Krisberedskapsmyndigheten pungat ut till någon IT-konsultfirma utan att ordentligt avtala vilken kapacitet weblösningen behöver. Och även om det fanns med i avtalet är det så otroligt lätt för konsultfirman att hävda att belastningstester gjorts men i själva verket kanske sådan tester inte alls kan jämföras med "verklig trafik". Detta och mycket annat planerar jag att lära mig om till hösten, ansökningar är postade idag.

Mer finns att läsa till exempel här, och här.

2007-04-15

En obekväm sanning

Efter att ha sett Al Gore gästa Oprah Winfrey på TV alldeles nyss har jag nu lagt in hans film om den globala uppvärmningen - En obekväm sanning - i min Lovefilm-lista. Se den du också!

2007-03-18

Ordförande Persson

Har ikväll roat mig med att läsa på lite på svt.se inför måndagkvällens start av dokumentären om Göran Persson. Verkar ur både journalistisk och politisk synvinkel vara ett fantastiskt projekt som jag nog inte kan missa.

Läs själv på svt.se/persson

2007-03-10

Kommunalarbetaren ljuger om Maud

- Vi har fått ett maktskifte men vi är också på väg att få ett värderingsskifte, sade hon, glad över att inte 8:e mars handlade om problem som lönediskriminering utan om framstående kvinnliga företagare.

Så skriver Kommunalarbetaren i en artikel från Internationella kvinnodagen i torsdags. Det är tydligt att verklighetsbilden kan variera beroende på vilket perspektiv man har. Jag befann mig i samma rum som Maud och vad hon pratade om var att Centerpartiet flera år i rad också velat göra något positivt av internationella kvinnodagen genom att uppmärksamma kvinnors företagande. Det gör inte kvinnors generella underläge i samhället mindre angeläget att uppmärksamma och åtgärda. Ökade förutsättningar för företagande kan vara en sån åtgärd.