När jag läser en bok drivs jag mest i de partier där handlingen verkligen går framåt. Och Världen Skälvde består av otroligt mycket dialog - och monolog. Jag började med boken redan julen 2005(!), lite pinsamt jag vet... Men det som fått boken att nu ligga ett tag är just ett otroligt långt tal i kapitlet "Det är John Galt somt talar" i slutet av boken. Det finns otroligt mycket förnuft i det kapitlet men handligen rör sig inte precis framåt och därför har min lust att ta upp boken och läsa varit på paus ett bra tag. Men för nån vecka sen tog jag mig till slut igenom kapitlet och efter det tuffade handlingen på i ordentlig fart igen ändra fram till slutet.
Tidsmässigt uppfattar jag det som att boken utspelar sig i ett 50-tal, dock osäker på om diverse världskrig och annat har inträffat i bokens version av världen. Kortfattat kan man säga att boken handlar om hur de styrande i Amerika driver mentalitet och samhällets uppbyggnad i en extrem vänsterpolitisk inriktning. Något som till slut leder till att alla typer av framstående intellekt går under jorden - går i strejk. John Galt är en av dessa.
Som sagt, lite synd är det att Ayn Rand inte valde att paketera denna berättelse på ett lite mer tillgängligt sätt, samtidigt som jag själv inte skulle vilja ha en enda sida av denna bok oläst. Och trots att jag gärna skulle se att fler tog del av berättelsen är jag skeptisk till eventuella idéer om att göra film av boken. Jag tror helt enkelt det skulle bli svårt att fånga bokens djup på vita duken. Möjligen kan man tänka sig en Kill Bill-variant där berättelsen redan från början delas upp på 2-3 filmer (eller varför inte en tv-serie?).
Låt mig avsluta med ett par citat från "Det är John Galt som talar":
Om du vill veta vad ni förlorade när jag lämnade er, och när de som gick i strejk med mig övergav er värld - ställ dig då i en ödemark orörd av människor och fråga dig själv vilka överlevnadsmöjligheter du skulle ha och hur länge du skulle klara dig om du vägrade tänka, när du inte har någon i närheten som kan lära dig de rätta rörelserna, eller, om du väljer att tänka, hur mycket ditt intellekt skulle kunna upptäcka - fråga dig hur många oberoende slutsatser du har dragit i ditt liv och hur mycket av din tid du använde på att utföra handlingar du lärt av andra - fråga dig om du skulle vara i stånd att upptäcka hur man plöjer jorden och odlar sin föda, om du skulle kunna uppfinna ett hjul, en hävstång, en induktionsrulle, en generator, ett elektronrör - och avgör sedan om människor av förmåga är utsugare som lever på frukterna av ditt arbete och stjäl det välstånd du producerar, och om du vågar tro att du har makt att förslava dem. Låt kvinnorna ta en titt på en kvinna i djungeln med skrynkligt ansikte och hängbröst som sitter och mal mjöl i ett stenfat timme efter timme, århundrade efter århundrade - och låt dem fråga sig om deras 'instinkt att tillverka redskap' kommer att förse dem med kylskåp, tvättmaskiner och dammsugare och, om inte, om de verkligen vill förinta den som försåg dem med allt detta, men inte genom 'instinkt'.
Vi begärde att ni skulle låta oss vara - fria att tänka och arbeta efter eget val - fria att ta risker och bära egna förluster - fria att tjäna vår egen profit och skapa vår egen förmögenhet - fria att satsa på er rationalitet, att underkasta våra produkter er bedömning med frivillig handel som syfte, att lita till vårt arbetes objektiva värde och till ert intellekts förmåga att förstå det - fria att räkna med er intelligens och heder och att inte förhandla med annat än ert intellekt. Sådant var det pris vi begärde och som ni valde att förkasta som för högt. Ni beslöt att kalla det orättvist att vi, som har lyft upp er ur era ruckel och försett er med moderna lägenheter, med radio, film och bilar, skulle äga våra palats och yachter - ni beslöt att ni hade rätt till era löner men att vi inte hade rätt till våra vinster, att ni inte ville att vi skulle förhandla med ert intellekt utan med ert gevär.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar