2007-08-22
McDonalds
Och det uppfattas nog märkligt av många att ett viktväktarbesök kan följas av ett McDonalds-besök. Men faktum är att hamburgerkedjor är ett av de bättre alternativen när man tvingas äta ute eftersom just de har så tydlig och bra information om näringsvärden vilket gör att man lätt kan räkna ut pointsvärdet på alla produkter. Väljer jag en lasagne på ett fik eller en sallad på Panini så är det ingenting som säger att något av detta är ett bättre alternativ - rent pointsmässigt - än en kycklingburgare på McDonalds för 9 points.
Ett annat McDonalds-tips om du är sugen på dessert är den smarriga Fruit & Yoghurt för 3 points.
Dagens vv-besök blev en succé som väntat, men jag hade inte förväntat mig så mycket som -1,6 kg! :-D
Ändrade planer
Så när jag kom hem vid lunchtid idag gjorde jag färsbiffar med spiskummin, koriander, vitlök, sambal oelek och salt och åt med pasta och den tomatsås jag annars hade tänkt käka kycklingfilé till imorrn... Får hitta på nåt annat spännande med mina frysta kycklingfiléer i helgen, kanske blir det Indonesisk Kyckling från VV-kokboken "Krydda din tillvaro", det är en favoriträtt som jag dock inte gör så ofta...
Färsbiffarna med fullkornspasta blir totalt 7 points/portion. (=125g färs/portion)
Pajskalet jag gjorde till kycklingpajen blev på 3p/portion och jag nöjde mig med en tsk pesto/portion så totalt blev den rätten på 8p/portion.
Ikväll är det dags för vv-besök igen och på vågen här hemma ser det bra ut. Konstigt vore annat så duktig som jag varit denna vecka.
2007-08-18
Veckans lunchmeny
På bloggen kommer jag framöver dela med mig lite grann av vad jag äter. I den utsträckning receptet är någorlunda självpåhittat kommer det också att finnas här, annars finns hänvisning till rätt receptbok.
Den här gången bjuder jag på kommande veckas lunchmeny:
Måndag
Senapskyckling
Points/portion: 7 enligt recept (inkl 3,5p ris), min version 9 (inkl 4,5p ris)
Recept: Viktväktarkokboken Fina Fågeln
Tisdag
Tonfiskpizza
Points/portion: 7 (pizzabotten 5 + tonfisk 1,5 + ost 0,5)
Recept, 2 port:
Pizzadeg 2 dl mjöl, ½ tsk salt, 1 tsk bakpulver, 25 g margarin, drygt 1 dl mjölk
Tomatsås (0 points!) 1 hackad lök, 1 pkt tomatkross (gärna ICA:s basilikasmaksatta), chilisås, tomatpuré, buljongtärning, en pressad vitlöksklyfta, oregano, salt, svartpeppar
Fördela ut knappt hälften av tomatsåsen, fördela ut en burk tonfisk i vatten, samt sex skivor strimlad skinka. Strö över riven ost. Krydda med oregano, mejram och basilika (=pizzakrydda). Baka i ugn på 225 grader i knappt tio minuter.
Resten av tomatsåsen fryser jag in för att ha till hemmakebab, dessutom sparar jag två portioner för att ha till kyckling och pasta senare i veckan.
Onsdag
Kycklingpaj med fetaost och pesto
Points/portion för fyllningen: 5,5 (kyckling 2 + fraiche 1 + fetaost 1,5 + pesto 1), pajskal tillkommer!
Recept, 4 port:
Pajdeg enligt befintligt recept, jag ska använda det som finns i VV Veckomaterial denna vecka.
Fyllning 400 g stekt tärnad kyckling, 1 burk minifraiche, 1 pkt 10% fetaost i tärningar, 8 tsk pesto
Grädda i ugn enligt pajdegsreceptet. Servera med sallad.
Tips: Om du ändå gör en rätt med tärnade kycklingbitar, stek kyckling även till denna rätt, ta undan och använd någon dag senare när du gör pajen.
Torsdag
Kycklingfilé med pasta och tomatsås
Points/portion: 5 (kyckling 2, fullkornspasta 3, tomatsås 0)
Recept: Stek en kycklingfilé, avsluta med att gnida in basilika på ena sidan. Servera med pasta och tomatsås enligt recept ovan, samt sallad.
På fredag är jag hemma, så den lunchen är inte planerad än. Kommentera gärna! :-)
2007-07-12
Kebab hemma! del 2
2007-06-28
Kebab hemma!
En grej som jag ändrat på den senaste tiden när det gäller mina försök att gå ner i vikt är att se till att käka sallad till maten. Var tredje dag ungefär gör jag en salladsskål med ett halv salladshuvud, en gurka, en paprika och en halv rödlök. Den äter jag av ca 4-6 gånger innan det är dags för nästa laddning. Och vi snackar alltså verkligen sallad till all mat, både lunch och middag, ibland som förrätt, ibland tillsammans med maten och ibland efteråt.
Detta kom till efter ett viktväktarmöte där det pratades om tallriksmodellen och för en person som vill gå ner i vikt ska halva tallriken vara täckt av grönsaker. Nu innebär inte min förändring att jag minskat på själva matportionerna utan mitt problem var att jag åt mina portioner mat men höll mig inte mätt tillräckligt länge mellan målen. Salladen har verkligen avhjälpt detta!
Men hur var det med kebaben nu då...? Jo, jag har ett par gånger sneglat lite i affärens frysdisk på det nya halvfabrikatet kebabkött samt i såshyllan på Kavlis nya produkt Kebabdressing på tub. Kollade upp pointsen på det en gång och avslog det fullständigt eftersom man gärna vill kunna äta lite annat till köttet också. Men så häromdan fick jag syn på det där i frysdisken igen och kom samtidigt att tänka på min salladsskål hemma i kylskåpet. Varför inte helt enkelt bara äta kebabsallad! Nu kände jag mig iofs lite mer hungrig så jag köpte med en helt vanlig källarfranska också, som substitut till kebab/pitabröd.
Väl hemma blev det dags att räkna. Hela förpackningen kebabkött på 400g är 25 points. Ok, tänkte jag, jag får ta en fjärdedel så blir det ca 6 points för köttet. Och här gäller det verkligen att inte äta med ögat. 100g kebabkött ser inte så himla mycket ut i pannan, men det räcker faktiskt när du kombinerar med bröd sallad och lite sås.
Kavlituben med Kebabdressing var totalt på 16 points, så då satsar jag på att den ska räcka till minst åtta gånger, dvs 2 points/portion och egentligen försökte jag bara ta så lite som möjligt som smaksättning helt enkelt.
Jag råkade ha en öppnad paket passerade tomater och en halv rödlök hemma så jag bestämde mig för att komplettera med lite 0-points tomatsås (passerade tomater, hackad lök, grönsaksbuljong, pressad vitlök, basilika, oregano, salt, svartpeppar).
Med brödet också kom jag till slut upp i 10 points för denna delikata rätt och det är kanske för mycket för de flesta viktväktare, eftersom de flesta är kvinnor och har färre points. Men för en viktväktande kille är det rätt ok och dessutom kan man ju kombinera detta med att till dagens andra mål bara steka sig en kycklingfilé, koka fullkornspasta och äta av tomatsåsen och salladen. Det blir inte mer än 5 points.
Är du inte riktigt lika hungrig som jag går det dessutom utmärkt att skippa brödet och bara gotta sig med kebabköttet, salladen och såserna för 8 points.
Men hur göra med tomatsåsen nästa gång jag vill käka av mitt kebabkött? Man kanske inte varje gång kan ställa sig och göra tomatsås som bara ska droppas över kebaben... Ett litet experiment med att frysa in tomatsås i en isbitsgrunka pågår just nu i min frys och tanken är att jag ska kunna ploppa ut ett par bitar i pannan med kebabkötet när det är dags. Återkommer om resultat.
För övrigt så är en liten köpt kebab i bröd 10 points och en stor 15. Den jag gör hemma kan helt klart mäta sig med en stor köpt även om själva köttmängden nog är mindre.
2007-06-27
Bloggposterna som aldrig blev av
- Caféer med diskmaskinsvarma glas och kombinationen pyttesmå bord/JÄTTESTORA tallrikar.
- Att man på Bredängstorget byggt jättefina nya marknadsstånd till grönsakshandlaren som redan när grönsakshandlaren öppnar upp i dom är för små så en grön presenning smälls upp lite fult för att komplettera.
- Att Facebook är ett himla smidigt ställe att dela med sig av foton på och överhuvudtaget läskigt beroendeframkallande.
- Att midsommar alltid blir så himla oplanerat.
- Angående mitt "viktbloggande" så har det mest stått still och gått upp och ner och jag är allmänt omotiverad men har det i huvudet och ser till att inte gå upp. Tänker ta nya tag till hösten då det blir lite mer rutiner i mitt liv igen.
- Att Bloglines är himla smidigt för att följa bloggar, därav idiotiskt med projekt som Metrobloggen (eftersom de flesta läser via RSS) och att vissa flyttar dit.
- Att Uncle Ben's färdiga såser funkar toppenbra som "viktväktarmat" och till matlådor. Den kinesiska är jättemager och den indiska kan lugnt delas upp på minst sex portioner/burk (öka alltså kycklingmängden) vilket gör att det blir helt ok många points/portion. Senast testad är Oriental Chili som var god men något stark (för mig), fem portioner fick den burken räcka till (=2 points sås/portion).
Sådär, vilken härlig rensning av hjärnan...! Från och med nu ska mitt bloggande bli lite mer Carpe Diem, dvs. mer frekvent och mindre genomtänkt! ;-)
2007-04-20
Veckans VV-rapport
De tre senaste veckorna har resultaten varit +1,1, -1,4 och nu -0,1. Uppgången för två veckor sen kan förklaras med att jag var på VV vid den senare tiden på kvällen efter att jag ätit en kebabtallrik med ris, normalt sett brukar jag ju inte äta innan VV-besöket utan efter. Nedgången på 1,4 kan alltså då förklaras med att jag var åter på VV min vanliga tid innan jag hade ätit, dock efter en påskvecka med ganska mycket mat...! Så egentligen är det först nästa vecka jag återigen har ett "normalt" utgångsläge från föregeående vecka att jämföra med, så då ska det bli riktigt intressant hur mycket jag går ner när jag nu har tid att röra på mig en hel del samt goda förutsättningar att äta bra här hemma.
Idag SKA mitt kontorsloft städas och sen ska jag komma igång med jobbet. Ja just det, har sovit gott inatt. ;-)
2007-04-15
Het quornfärssås
På grund av en del slarvande de senaste dagarna föll valet på Quorn som är ett bra alternativ till köttfärs då det är färre points.
I själva verket var det väl egentligen när jag handlade igår som improvisationen ägde rum, det här rörde jag ihop i pannan iaf (4 portioner, points/portion):
En hackad lök - 0
En tärnad paprika - 0
En påse quornfärs - 1,5
500 g passerade tomater - 0
Några klickar chilisås och tomatpuré
En halv burk (1dl) lätt crème fraiche paprika & chili - 1
salt, peppar
Till detta åt jag fullkornspasta för 3 points. Totalt alltså 5,5 points för en rejäl portion mat!
Vill du göra samma rätt med vanlig nötfärs istället är det 1 point/30 g färs. Och du behöver minst 90 g färs/portion.
2007-04-11
Frivilligt arbetslös
Morgonen började med att jag vaknade klarvaken redan vid 6-tiden och till slut kunde jag inte ens låta bli att gå upp - en halvtimme tidigare än vad jag behövde. Att jag känt mig så pigg en morgon vet jag inte hur länge sen det är - säkert mer än två veckor sen så det kändes som en skön bekräftelse på att jag var på rätt spår med mitt beslut.
Vid mötet gjorde hon ett sista försök att undersöka om det fanns nån möjlighet för mig att jobba kvar med nånting men jag stängde dörren till det och då tyckte hon att det var bätte att avsluta det hela rakt och kvickt genom att jag lämnade över det senaste jag gjort, flyttade över mina filer till den gemensamma servern etc. Ca 10:30 gick jag från jobbet som en "fri man". Det var känslan.
Visst finns det en liten orosklump kvar i magen kring vad jag ska göra nu. Men den är sååå många gånger mindre än den klump som legat där tidigare.
Och inte nog med detta. Trots en matkatastrofal men i sammanhanget ändå underbar påskhelg hos min syster berättade vv-vågen om en viktnedgång på 1,4 kg! Kanske borde man "krisa ihop och lösa situationen" varje vecka...? ;-)
Bit ihop eller bryt ihop?
För ett tag sen avslutade jag en anställning med siktet inställt på studier. Men ett annat jobb dök upp via kontakter, ett vikariat, och jag bestämde mig för att tacka ja och skjuta på studierna till hösten.
Nu har jag i ca 1-2 veckor mått dåligt varje morgon när jag ska upp till jobbet. Jag har hamnat i en situation där jag känner att jobbet jag fått är utanför min kvalifikationer och där jag känner att jag inte kan ta ansvar för att det arbete jag gör blir bra utfört. Eftersom jag inte känner mig tillräckligt kvalificerad känner jag mig inte heller motiverad att utföra arbetet. Konsekvensen har blivit att jag mår dåligt och inte riktigt orkar fungera ens utanför arbetstid. Jag har varit dålig i kontakten med vänner, inte städat min lägenhet på länge och situationen har nog också medfört en del tröstätande som gjort det svårt för mig att gå ner i vikt (på totalen har jag inte gått ner nånting denna sidan årsskiftet). Det blir jobbigt med sociala sammanhang därför att man ALLTID kommer in på samtalsämnet jobb och då förväntas man le och säga att man trivs jääättebra med sitt fantastiska jobb. För det är ett bra jobb. Bara inte för mig.
Ganska länge har jag tänkt att jag ska kunna bita ihop tills vikariatet är slut den 10 augusti. Men nu bryter jag ihop istället. Jag orkar inte med det här mer och långsiktigt kan det inte vara sunt att på rubrikens fråga svara "bit ihop". Jag har sjukanmält mig idag och på samma gång bett min chef att ringa upp mig. Det kommer bli ett jobbigt samtal som jag just nu mår illa och gråter över. Och jag kan bara hoppas att det känns skönt efteråt.
Sen ska jag leva igenom nån slags uppsägningsperiod som förhoppningsvis inte blir på en hel månad. Därefter tänker jag faktiskt vara frivilligt arbetslös ett tag. Det där med pengar har jag under kontroll och jag har ett litet extrajobb som jag tycker är roligt, som jag kan och som kan dra in lite mer i kassan. Men visst lär jag få leva snålt. Men hellre det än att må så här pissigt.
Till hösten BLIR det studier och därefter start på det yrkesliv jag egentligen alltid velat ha.
Fördröjd publicering. Detta inlägg skrevs tisdag morgon men publiceras först nu för att texten i sig inte skulle påverka den då pågående situationen. Ungefär som att "Ordförande Persson" sändes först efter Perssons avgång. ;-)
2007-03-28
100,0
Kan i alla fall glädjas åt att frysen är fullproppad med matlådor så veckorna bör kunna gå bra.
2007-03-24
Tvåsiffrig!
Veckan som gått har jag för övrigt varit duktig med träning och promenader. Bodypump både måndag och torsdag, morgonpromenader till en tunnelbanestation bort två gånger och så förstås djurgårdspromenad idag. Skulle blivit promenad igår också, efter jobbet, men blev tvungen att jobba över... :-/
2007-03-18
Dagens viktblogg
Mitt 96kg-rekord på vågen här hemma har lyst med sin frånvaro kan man säga... ;-)
Men nu är jag på banan igen och ägnar helgen åt matlagning både för helgens måltider och matlådor till jobbet. Blev dock ett snedsteg i fredags då popcornen jag köpte med till J blev ersatta med chips pga en ickefungerande micro... men men...
Jag har dock skaffat mig en "dålig rutin", men det vore väl själva fan om det inte ska gå att ner i vikt trots att jag varje torsdag efter träningen kommer vilja äta kebab i bröd i Hägerstensåsen. Den var himmelskt god! Enligt vv är en stor kebab i bröd 15 points. Med de 31 jag har innebär det att jag som jag brukar kan äta frukost och lunch för 8 points... blir knepigt att få plats med mellanmålen bara... :-/
2007-03-13
2007-03-10
Lev livet
Till kvällens MF-event hemma hos sötnosen har vi bestämt oss för pizza-kväll och imorrn blir det födelsedagsmiddag på Patricia för F.
Gjorde en fantastiskt god "Taco-gratäng" igår, receptet finns i senaste tidningen från ViktVäktarna. Portionsstorlekarna var dock inte så mättande... :-/ Kan också rekommendera Annorlunda Löksoppa som kom i nåt veckomaterial för ett tag sen.
För övrigt hoppas jag att The Ark vinner ikväll.
2007-02-28
Lägsta någonsin!
Men ser man på, konsulenten har nog rätt ändå. -0,4 kg visade vågen och konsulenten menar att jag åtminstone just nu behöver de points jag har för att hålla en bra omsättning. Så min strategi med att äta lite färre points för att gå ner snabbare verkar vara nåt jag får testa igen lite längre fram. För jag går helt klart hellre ner lite grann i taget än står stilla och stampar, finns inget mer frustrerande och opeppande! Hoppas bara det håller i sig så här nu till nästa vecka.
Ikväll har jag roat mig med att återskapa mitt viktminskningsdiagram som jag hade på min förra - vila i frid - dator;
Vill du göra ett likadant kan du ladda hem en excelmall här. I diagrammet ser det ut som att jag stått stilla vissa veckor men det beror i de allra flesta fallen på att jag inte varit på VV den veckan. Faktum är att jag vid VV-vägningar bara stått +-0 en enda gång och det var för bara några veckor sen.
En kul grej med att återskapa diagrammet är att jag i mitt huvud senaste tiden haft en bild av att det hela första året bara gick neeeeeråt med några få undantag och att kurvan först nu sista veckorna skulle jämna ut och se alldeles hackig ut. Och visst är den hackigast i slutet men att kurvan i sin helhet ändå skulle bli så pass plan hade jag inte trott... Kanske har jag överdrivit den senaste tidens svårigheter?
En annan kul grej jag räknade ut är att om man lägger till totalen av alla viktuppgångar till min totala nedgång som är på 24,5 kg så har jag totalt gått ner 31,3 kg! (jag har alltså gått ner 6,8kg två gånger)
Och just det ja! -0,4 idag innebär att jag nu står på den lägsta vikten någonsin sen jag började, nämligen 100,6 kg (hehe, förra rekordet låg på 100,7 ;-). Bara att satsa på tvåsiffrigt resultat till nästa vecka, och det fantastiska är att jag ska göra det genom att äta.
2007-02-24
Dags för fest!
Röra 1: Färdig Hummus.
Röra 2: Mosa sönder getost med händerna i en bunke, rör ihop med en klick Kesella och lagom mycket rivet äpple (röran ska vara ganska fast, inte rinnig).
Rörorna ska jag klicka ut på bitar av det supergoda fullkornsbrödet "Osötad Kornelle" från Pågen. Till sist ska varje klick garneras med en paprikabit.
Brödskivorna delar jag i tredjedelar och med röra på räknar jag att två snittar blir 1,5 points.
2007-02-21
Nu börjar jag viktblogga!
Under ett drygt år har jag genomfört en mycket framgångsrik viktminskning. I november 2005 frågade en vän till mig om jag inte skulle ta och gå med henne till ViktVäktarna (VV). Lite skeptisk vart jag men när hon berättade lite hur det funkade kändes det ändå så pass vettigt så jag bestämde mig för att gå dit - i alla fall en gång. Och en gång räckte för att jag skulle bli helt såld på deras pointssystem och det sättet att lära sig vad som är bra och dålig mat. Jag är som person ganska så fyrkantig och systematisk och vill även tillägga att jag har rätt god karaktär. Dessutom tycker jag det är ganska kul att laga mat, även bara till mig själv, så efter första besöket på VV kände jag att det var metoden för mig!
Jag har så länge jag kan minnas varit överviktig men grunden till övervikten lades nog i tidiga tonåren då min veckopeng allt för ofta gick till en påse chips. Under årens lopp har jag ofta tänkt på och haft en målbild om att jag någon gång ska gå ner alla de där extra kilona. Men jag har aldrig riktigt kommit fram till hur eller greppat några metoder för hur jag ska tänka kring vad som är viktigt för mig, vilka "uppoffringar" jag är beredda att göra och huruvida det kan vara tillåtet att tänka "det där vill jag inte göra, där går gränsen". Allt det här har VV gett mig och med det väldigt tillåtande system det är började min viktminskning som en dans på rosor.
Tillbaka till första mötet. Vågen ställde sig på 125,1 kg. För att få ett normalt BMI-värde ska jag som mest väga 79 kg men jag tänkte aldrig på då att det handlade om totalt 46 kg(!). Första delmålet sätter VV till 10% av startvikten och det kändes helt ok. Under de fyra veckorna som hanns med innan jul höll jag ett snitt på 1 kg/vecka i minskning och redan då kunda jag känna mig lättare i kroppen. Under jul och nyår blev det ett uppehåll från VV-besök på fem veckor. Ett clementinfyllt sådant och när jag kom tillbaka till VV-vågen med förhoppningar om att ha stått still visade det sig att julhelgerna bjudit på en 2kg minskning(!).
Vad var det då jag förändrade? Ibland känns det som att jag inte ändrat någonting och vissa vaneförändringar kan vara svåra att se för mig själv men jag ska försöka mig på en listning:
- Räkna pointsen på det man äter och planera ätandet efter hur många points man har (detta får t.ex. konsekvenser när det gäller chips, godis, fika etc.)
- Mer frukt
- Byt ut grädde och creme fraiche mot laga lätt och fraiche.
- Bytt ris och pasta mot fullkornsris och -pasta.
- Försökt äta mellanmål, gått bra i perioder.
- Periodvis lagt till mer vardagsmotion som att promenera nån extra bit istället för att ta bussen och promenera omkring på perrongen istället för att stå still när man väntar på tunnelbanan.
- Inte infört nolltolerans på någonting förutom pommes frites och endast i undantagsfall ätit köpt pizza (tror jag ätit det max två ggr sen jag började på vv).
- Fått en värderingssyn på mat och godsaker som oftast gör att det inte är "värt" den där godsaken när den kostar så mycket points. (på samma sätt har jag kunnat uppleva nåt gott som bara är få points som ännu godare.)
(Det finns säkert mer saker jag ändrat, men det här är vad jag kommer på nu.)
När det gäller motion så kom jag igång med det lite mer på allvar först i slutet av förra året och just nu är jag uppe i två bodypump-pass i veckan och jag har ett tag haft ambitionen att komma igång med lite promenerande.
Tillbaka till nutid. Jag vägde mig på VV senast idag och vågen stannade då på 101,0. Sen jag började har jag alltså gått ner 24,1 kg och det är en bedrift som jag kanske borde tänka oftare på än det faktum att det just nu går väldigt trögt. 101,0 är en uppgång på 0,3 kg jämfört med förra veckan och första gången jag kom ner till 101,0 var i vecka 50 förra året. Sen dess har det pendlat upp och ner utan några jättetydliga orsaker. En teori jag haft är att det skulle kunna ha med träningen att göra, att jag bygger muskler i ungefär samma takt som jag förbränner fett. Men jag har inget riktigt belägg för det och jag tycker att den utökade förbränning som musklerna i så fall borde ge också borde visa sig nu.
En sak som varit jobbig den senaste tiden är att jag på ett helt annat sätt än tidigare blir väldigt hungrig mellan måltiderna. För ett par veckor sen blev därför åtgärden att skärpa till mig med mellanmålen. Och bara att lägga till två points yoghurt på förmiddagen har verkligen gjort skillnad i hur jag mår och hur hungrig jag blir. Men hungrig har jag varit ändå och det har inte gjort nån tydlig skillnad på själva viktminskningen. Förra veckan tyckte min VV-konsulent att jag skulle dra av en point lite i förtid (enligt formuläret man fyller i ska jag just nu ha 31/dag) och så har jag gjort denna vecka.
När det inte verkar ge resultat frågade konsulenten mig just kring det här med hungern och hon frågade hur jag äter, dvs hur jag fördelar mina points under dagen. Jag berättade att jag försöker äta kring 8 points/huvudmål + något mellanmål för 2-3 points. Det blir 27 points och resten brukar jag spara till helgen men också med en ambition att inte riktigt alla ska göras åt. Konsulenten tycker att jag i och med hungern bör testa att inte spara fler points än vad jag faktiskt kommer behöva extra under helgen och se till att äta alla de points jag har. Helt enkelt äta mer för att gå ner i vikt.
Fine tänkte jag och började på hemvägen tänka kring hur jag ska äta kommande veckan och vad jag ska unna mig för de points jag inte brukar äta. Min första utgångspunkt var att jag ska se till att äta mat för pointsen så då handlar det om att lägga till nån point här och där för att göra matportioner och mellanmål lite större och matigare. Men så var det ju det där med hur många points jag egentligen behöver spara till helgen. Och just nu är det ju lite hejigt med lördagarna då Melodifestivalen hägrar och det är nån typ av fest eller tillställning varje lördag... Nu på lördag ska festen dessutom stå hemma hos mig! Så kontentan av mina funderingar fick bli att jag faktiskt ändå ska försöka spara rätt rejält med points till på lördag men då också hålla mig till dom! För lite friserade jag nog sanningen kring det där med att alla points jag sparar inte går åt... I lördags gjorde dom det definitivt... :-/
Trots att det känns lite motigt just nu är jag samtidigt väldigt taggad inför att få fart på min viktminskning igen. En del i att motivera mig själv är detta beslut att börja viktblogga.
Fotnot: Jag kommer inte i detalj beskriva hur ViktVäktarnas system fungerar utan du som läsare förutsätts veta eller kunna hänga med ändå. Vill du endast läsa de blogginlägg som rör viktminskning kan du välja kategori VIKTigt i högerspalten.
2007-02-06
Varning för McBean
Bestämde mig för att smita in på McDonalds efter träningen idag (första gången på träning själv!). Tänkte att det spelar inte så stor roll om jag käkar 9 points McChicken eller det annars planerade 9 points färdigpytt. Väl inne på donken fanns det nya vegetariska alternativet McBean - en bönburgare. Intressant tänkte jag och frågade efter näringsvärden - som inte fanns (och jag insåg senare att jag ändåså inte hade pointscalculatorn med mig). Nåja, tänkte jag, inte kan väl McDonalds nya vegetariska alternativ vara mer points än en McChicken och beställde glatt. Smaken var ok, kanske något kryddstark för min smak.Väl hemma surfar jag in på mcdonalds.se och finner att den lilla bönhistorien var hela 12 points! Så där rök min nattmacka som jag tänkte käka senare ikväll pga kvällsjobb... :-/ *tuggar äpplen till leda*
Bakgrund: Jag går på ViktVäktarna och har gått ner 23,5 kg sen november 2005. Det mesta bara genom att ändra maten. Strax innan jul introducerade sötnosen mig något motvilligt (jag alltså ;-) till Bodypump som jag nu ser till att hinna med minst en gång i veckan.

