2008-07-21

Kvällens middag

Kvällens middag

Slog ihop några olika kasslergratäng-recept jag hittade på nätet och la till min nya favoritkrydda; Chili Spicemix. Så här gjorde jag:

Chilikasslergratäng med purjo och paprika
4 portioner

Ingrediens Mängd POINTS
Kokt ris 3 dl, okokt 16 (DuoVal)
Purjolök, strimlad 1 0
Kassler, skivad 500 g 11
Paprika, strimlad, olika färger 0
Matlagningsgrädde 2,5 dl 5,5 (Milda Mat 7%)
Andra alternativ:
4 (Milda Mini 4%)
5 (Kelda Laga Lätt 5%)
10 (15%)
Chilisås 1 dl 0
Salt, peppar, chili spicemix   0
Ost, riven 80 g 4 (Västan 10%)
  SUMMA: 35-41 = 9-10/portion
  1. Lägg riset i botten på en ugnsfast form.
  2. Strö över purjolöken.
  3. Lägg på kasslerskivorna.
  4. Lägg på paprikan. Jag strimlade tre paprikor i olika färger. Hälften av det använde jag till sallad.
  5. Rör ihop chilisås, grädde och kryddor. Häll över hela formen.
  6. Strö över osten
  7. Tillaga i ugn, ca 200 grader, ca 30 min.

Det blev supergott och rätt rejäla portioner. Nästa gång delar jag nog alltihop på fem portioner och nöjer mig med 40 g ost så kommer man ner på 7 points/portion. Dessutom häller jag nog på gräddblandningen direkt efter purjolöken, så att kasslerskivorna får mer färg under tillagningen.

1 kommentar:

Anonym sa...

vad gott det ser ut, och jag som bara får äta mina goda soppor just nu. chili spicemix har jag använt i många år, den är underbar!

kram