2007-02-24

Höjden av byråkrati

I samband med att jag ska fixa till den felaktiga stavningen av mitt efternamn i folkbokföringen har jag nu fått hem ett första brev från Patent- och registreringsverket:

Information om förenklad delgivning
När PRV i fortsättningen skickar brev till dig gällande denna namnansökan kommer förenklad delgivning att användas. Ordet delgivning används när PRV måste veta när du som sökande har tagit emot ett brev från myndigheten. Förenklad delgivning går till på följande sätt:

  1. PRV:s brev (föreläggande) skickas från myndigheten som ett vanligt brev till din adress och en dag senare skickar PV ett brev till som heter "Meddelande om delgivning". Detta görs för att minska risken för fel. Du får alltså två brev från myndigheten, normalt med en dags mellanrum. Om du har fått det andra brevet, "Meddelande om delgivning", men inte har fått det första brevet (föreläggande), bör du kontakta PRV.
  2. När två veckor har gått från PRV skickade sitt brev anser myndigheten att du har tagit emot detta. I brev från PRV finns ofta krav på att du skall svara inom en tidsfrist om tre veckor eller en månad. Denna tidsfrist räknas från slutet av de första två veckorna.


Herregud, säger jag! VEM är det som överhuvudtaget kan komma på ett sånt här system!? Lite glad är jag ändå att namnändringen kostar mig 1500 spänn, så att det inte belastar alla skattebetalare. Å andra sidan kanske avgiften kunnat vara lägre om PRV haft lite mer tilltro till statliga Posten... Och varför skulle jag överhuvudtaget fylla i min e-postadress i ansökan?

Inga kommentarer: