2007-04-15

Het quornfärssås

För ovanlighetens skull ägnade jag mig åt lite improvisation i köket idag - istället för att som vanligt slaviskt följa ett recept. Så för ovanlighetens bjuder jag på ett recept på denna blogg!

På grund av en del slarvande de senaste dagarna föll valet på Quorn som är ett bra alternativ till köttfärs då det är färre points.

I själva verket var det väl egentligen när jag handlade igår som improvisationen ägde rum, det här rörde jag ihop i pannan iaf (4 portioner, points/portion):

En hackad lök - 0
En tärnad paprika - 0
En påse quornfärs - 1,5
500 g passerade tomater - 0
Några klickar chilisås och tomatpuré
En halv burk (1dl) lätt crème fraiche paprika & chili - 1
salt, peppar

Till detta åt jag fullkornspasta för 3 points. Totalt alltså 5,5 points för en rejäl portion mat!

Vill du göra samma rätt med vanlig nötfärs istället är det 1 point/30 g färs. Och du behöver minst 90 g färs/portion.

Inga kommentarer: